Gevolgen van de Wtta voor de inzet van externe deskundigen in je buitenruimte project
Zorg voor continuïteit na 2026
leestijd: ongeveer 6 minuten
Stel je voor: het is eind 2025. Je bent al een hele tijd bezig met een groot project in de openbare ruimte. Na de feestdagen begint de volgende fase. Plotseling krijg je bericht dat de inhuur van je specialist moet stoppen. Waarom? Het bedrijf waar de specialist werkt voldoet niet aan de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) die ingaat op 1 januari 2026.
Nu lijkt 2026 nog ver weg, maar jij weet dat een project in de openbare ruimte soms jaren duurt. Continuïteit is belangrijk. Je wilt geen verlies van kennis, tijd en geld door vertrekkende teamleden. Wat zijn de gevolgen voor jouw project wanneer de Wtta ingevoerd is?
Vanaf 1 januari 2026 geldt de Wtta
De Wtta wijzigt de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) en enkele andere wetten.
Vanaf dat moment mag jouw organisatie alleen nog mensen inhuren van ‘toegelaten uitleners’. Voldoet een organisatie niet aan de wet? Dan riskeren ze boetes van de arbeidsinspectie. Dit staat jouw werkgever natuurlijk niet toe. Het is daarom logisch dat de inhuur van niet-gecertificeerde uitleners wordt stopgezet om risico's te vermijden en aan de wet te voldoen.
In dit artikel leggen we uit wat de Wtta voor jou als teamleider of projectleider die mensen inhuurt betekent. Wat is een ‘toegelaten uitlener’? En nog belangrijker: wat kun jij nú doen om na 2026 een kennisgat in je team te voorkomen?
We geven antwoord op de volgende vragen:
- Wat verandert er voor jou en je werkgever onder de nieuwe Wtta?
- Hoe zorg je nu al voor continuïteit in de inzet van deskundigen op mijn project?
- Wat is het verschil tussen inhuren en overeenkomst van opdracht?
Wat verandert er voor jou en je werkgever onder de nieuwe Wtta?
Jouw organisatie moet vanaf 1 januari 2026 een register bijhouden van alle mensen die onder leiding en toezicht ter beschikking zijn gesteld. Dit geldt voor iedereen die onder de Waadi valt, dus:
- Gedetacheerden
- Uitzendkrachten
- Doorleners
- Payrollers
Daarnaast mag je werkgever alleen nog arbeidskrachten inlenen van ‘toegelaten uitleners’.
Dit heeft gevolgen voor de inzet externe deskundigen.
Wat is een toegelaten uitlener?
Uitleners zijn organisaties die detacheren, payrollen, doorlenen of uitzenden. Een toegelaten uitlener voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Goedgekeurd inspectierapport dat aantoont dat ze voldoen aan het normenkader. Dit rapport moet gemaakt worden door een door de minister aangestelde inspectie-instelling
- Inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel
- Rechtspersonen moeten een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen
- Een waarborgsom storten om financiële zekerheid aan te tonen
- Periodieke inspecties door de aangestelde inspectie-instelling
Wat zijn de gevolgen van de Wtta voor jouw organisatie?
Vanaf 1 januari 2026 gaat de wet in. De arbeidsinspectie handhaaft de wet vanaf 1 januari 2027. Jouw organisatie mag alleen medewerkers inhuren van toegelaten uitleners. Huur je in van een uitlener die niet is toegelaten? Dan kan jouw organisatie een boete krijgen. Hoe hoog deze boetes worden, is nu nog niet duidelijk, maar er wordt gesproken over boetes tot €100.000
De Wtta zorgt ervoor dat medewerkers van uitleners beter beschermd worden. Er komt betere controle op juiste beloning en naleving van veiligheidsregels. Een van de redenen is dat dit beter is voor zowel personeel als organisatie.
Hoe weet je zeker dat je samenwerkt met een ‘toegelaten uitlener’?
Er komt een openbaar register beheerd door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Uiterlijk 31 december 2025 beslist de minister welke uitleners worden toegelaten tot dit register. Met deze uitleners kun je dan samenwerken. Zodra de website met toegelaten uitleners beschikbaar is voegen we deze toe aan dit artikel.
Je kunt nu al vragen of de organisatie waar je mee samenwerkt aan de eisen gaat voldoen. Bijvoorbeeld doordat ze SNA-gecertificeerd zijn. Er komt ook een 'vergewisplicht'. Daarom is het belangrijk dat je controleert dat je samenwerkt met een toegelaten uitlener.
Hoe zorg je voor continuïteit in de inzet van deskundigen op je project?
Je wilt de continuïteit binnen je project niet laten afhangen van een besluit op Oudejaarsdag 2025. Er zijn twee opties waarmee jij zorgt dat jouw externe deskundige ook na Nieuwjaar 2026 op je project blijft:
Optie 1. Werk samen met een SNA-gecertificeerde uitlener. Controleer dit op Stichting Normering Arbeid
Optie 2. Sluit een overeenkomst van opdracht af voor je project.
SNA-gecertificeerde uitleners voldoen nu al aan het normenkader. Dit zijn bijvoorbeeld detacheerders die met het SNA-keurmerk laten zien aan alle wet- en regelgeving te voldoen. De kans is groot dat de minister ze toelaat in het register, zodat je ook na 1 januari 2026 van deze organisaties kunt inhuren.
Sluit een overeenkomst van opdracht (OVO) af met een bureau of zzp’er. Bij een OVO is er geen sprake van leiding en toezicht vanuit jouw organisatie.De opdrachtnemer waarborgt de kwaliteit van het werk en draagt de aansprakelijkheidsrisico’s. NB2N werkt met overeenkomsten van opdracht omdat dit voor ons de beste manier is om verantwoordelijkheid te dragen over opdrachten en medewerkers.
Let op schijnconstructies. In de praktijk moet duidelijk zijn dat de opdrachtnemer ook de risico's en aansprakelijkheden van het werk draagt. Dit moet goed gedocumenteerd en verzekerd zijn.
Sluit je een overeenkomst van opdracht af met een zzp’er? Let dan goed op de veranderende regelgeving rondom zzp’ers. Het ziet ernaar uit dat het wetsvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR) in 2026 van kracht wordt. Ook bij deze wet komt er een toetsingskader waar de zelfstandige aan moet voldoen. De Belastingdienst gaat deze wet handhaven. Het moet duidelijk zijn dat de risico’s en aansprakelijkheden bij de zzp’er liggen. Daarnaast is het belangrijk dat in de contracten en de hoogte van de tarieven duidelijk is dat de zzp’er daadwerkelijk als zelfstandige werkt.
Volgens PwC is ‘het in ieder geval verstandig om de ontwikkelingen nauwlettend te volgen en u niet alleen tijdig voor te bereiden op uw situatie per 1 januari 2025, maar daar direct ook de doorwerking naar 2026 in mee te nemen’.
- bron: Wet beoordeling arbeidsrelaties naar Raad van State (pwc.nl)
Wat is het verschil tussen inhuur en werken met een overeenkomst van opdracht
We schreven een artikel over de verschillen tussen inhuur en werken met een overeenkomst van opdracht. Onder de Wtta zijn dit belangrijke verschillen:
- Leiding en toezicht: Bij inhuur, zowel onder de WAADI als de Wtta, heeft iemand vanuit jouw organisatie leiding en toezicht over de arbeidskracht. Bij een overeenkomst van opdracht werkt de opdrachtnemer zelfstandig, waarbij er voornamelijk sprake is van overleg in plaats van directe aansturing.
- Aansprakelijkheid: Als je iemand inhuurt, is jouw organisatie aansprakelijk voor deze persoon. Bij een overeenkomst van opdracht is de opdrachtnemer zelf aansprakelijk. Het is verstandig te controleren of de opdrachtnemer hiervoor de juiste verzekeringen heeft afgesloten.
- Registratie van externe arbeidskrachten: Je organisatie is verplicht om alle externe arbeidskrachten die onder de Wtta vallen te registreren. Deze registratie-eis geldt niet voor opdrachtnemers die werken op basis van een overeenkomst van opdracht.
Wat is belangrijk bij inlenen onder de Wtta?
Om problemen na de invoering van de Wtta te voorkomen, volgen wij deze stappen:
Stap 1: Controleer de certificering
Verifieer of de uitlener SNA-gecertificeerd is. Vanwege de ketenaansprakelijkheid is het belangrijk om te weten bij wie de ingehuurde medewerker in dienst is. Dit voorkomt onverwachte onderbrekingen en beschermt tegen hoge boetes.
Stap 2: Zorg voor een goede registratie van je inhuur
Als opdrachtgever ben je verplicht om alleen zaken te doen met toegelaten uitleners. Je loopt risico op boetes als je samenwerkt met een niet-toegelaten uitlener. Alle partijen in de keten kunnen beboet worden.
Het goed bijhouden van de verplichte registratie kan ook helpen bij kostenbeheersing, veiligheidsinformatie en eerlijke beloning.
Onze spreadsheet voor ‘register uitleners’ delen we met jou. Download deze onderaan de pagina.
Stap 3: Leg tariefafspraken goed vast
Uitleners moeten kosten maken om toegelaten te worden tot het verplichte register. Denk aan:
- De inspectie met een goedgekeurd inspectierapport door een aangestelde inspectie-instelling
- De periodieke controles na toelating
Kosten noodzakelijk om te voldoen aan het opgestelde normkader, zoals huisvesting certificering - De uren die de organisatie moet investeren om aan de eisen te voldoen
- De waarborgsom van €50.000,- voor startende en €100.000 voor bestaande uitleners
Het is logisch dat deze kosten in het tarief worden verwerkt. Maak bij de start van je project duidelijke afspraken om onverwachte kosten te voorkomen.
Wat is belangrijk bij een overeenkomst van opdracht?
Wanneer je met een overeenkomst van opdracht werkt, wil je een aantal risico’s voorkomen. Wij volgen deze stappen:
Stap 1: Registreer de bedrijfsgegevens van de opdrachtnemer
Een opdrachtnemer staat ingeschreven bij de KvK en heeft een btw-nummer. Daarnaast draagt een opdrachtnemer de risico’s van een project. Een eenvoudige manier om dit te controleren is of er een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten is.
Stap 2: stel een goede opdrachtomschrijving op
Controleer bij een overeenkomst van opdracht dat:
- Er geen sprake is van leiding en toezicht
- De opdrachtnemer adequaat verzekerd is
- De kwaliteit en aansprakelijkheid goed gedocumenteerd zijn
Hoewel er geen verplichte registratie is, raden wij aan om een register bij te houden. Dit zorgt voor een goed overzicht van de opdrachten en kosten. Wij hebben deze spreadsheet ‘register overeenkomst van opdracht’ gemaakt die je vrij mag gebruiken en aanpassen.
Stel dat je uitlener niet voldoet aan de Wtta na een periodieke inspectie
Als je uitlener na een periodieke controle niet meer voldoet aan het toelatingssysteem, volgen er corrigerende maatregelen.
De uitlener mag dan geen nieuwe arbeidskrachten meer uitlenen. Het kan ook voorkomen dat je deskundige niet meer ter beschikking gesteld kan worden.
Deze situatie wil je in een lopend project in de openbare ruimte voorkomen.
Conclusie: Bereidt je goed voor op de gevolgen van de Wtta
Er komen veranderingen aan in de regelgeving rondom inhuur en zzp’ers. Hoewel details nog onzeker zijn, weten we dat deze veranderingen gevolgen hebben voor de inzet van externe expertise. Zeker bij langlopende projecten in de openbare ruimte is het belangrijk om goed voorbereid te zijn.
Om voorbereid te zijn op de nieuwe Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) kun je nu al stappen ondernemen. Door samen te werken met SNA-gecertificeerde bedrijven of door goede overeenkomsten van opdracht af te sluiten, minimaliseer je de risico’s zoals het wegvallen van kennis en boetes.
Zorg ervoor dat je samenwerkt met toegelaten uitleners en houdt een register bij van alle ingehuurde arbeidskrachten.
Je kunt continuïteit in je projecten waarborgen door tijdig in actie te komen. Werk samen met SNA-gecertificeerde uitleners en sluit overeenkomsten van opdracht af om te zorgen dat externe deskundigen ook na 1 januari 2026 beschikbaar blijven.
Let goed op de veranderende regelgeving rondom zzp’ers. Bijvoorbeeld het wetsvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR), dat waarschijnlijk in 2026 ingaat.
Spreadsheets register uitleners en OVO
Zodat ook wij na 2026 aan alle regels voldoen, houden we een spreadsheet bij van al onze uitleners en overeenkomsten van opdracht. We zijn daar al mee begonnen, omdat sommige projecten lang lopen en we problemen willen voorkomen.
Dit artikel is onderzocht en geschreven door Nicole Behnke. De aanleiding waren vragen van opdrachtgevers over de mogelijke veranderingen in de wetgeven en de gevolgen voor de inlenende organisatie.
Verder verdiepen in hervormingen op de arbeidsmarkt?
Wij zijn een ingenieursbureau gespecialiseerd is in de openbare ruimte. Goede voorbereiding is het halve werk, toch?
Daarom dook Nicole in de materie en zocht ze alles uit over de aankomende hervormingen op de arbeidsmarkt. Ze volgde webinars en spitte artikelen door. Op zoek naar informatie relevant voor ons vakgebied.
Alle informatie is verwerkt in het artikel. Hieronder vind je het overzicht van de gebruikte bronnen. Nicole blijft de ontwikkelingen volgen en deelt hier de kennis. Zo blijven wij – en jij – altijd op de hoogte.
- Hervormingen arbeidsmarkt | Rijksoverheid.nl
- Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) - Bureau Cicero
- Meer duidelijkheid over werken met en als zelfstandige, wetsvoorstel naar Raad van State | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl
- Wet beoordeling arbeidsrelaties naar Raad van State (pwc.nl)
- Stichting Normering Arbeid