Werken aan Hoogwaardig openbaar vervoer

Tussen station Sloterdijk en Schiphol werken Roderik (in de rol van civiel technisch adviseur) en Mike (in de rol van senior toezichthouder/ directievoerder) aan de Hoogwaardig Openbaar Vervoer busverbinding (HOV). De HOV Westtangent* is een programma voor beter openbaar vervoer in Amsterdam. Dit wordt gerealiseerd door een aaneenschakeling van infrastructuurmaatregelen.

De HOV-busbaan, wat betekent dat?

HOV staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. ‘Hoogwaardig’ heeft voor iedereen en in elke tijd een andere invulling. Toen in 1839 de eerste stoomlocomotief vanuit Sloterdijk vertrok, was dít hoogwaardig vervoer.

 

1 Schematische weergave van de locatie van het tracé HOV Westtangent (in rood) nabij Badhoevedorp vanaf de oprit naar de brug over de Ringvaart Haarlemmermeer tot aan de N232 Schipholweg.

1 Schematische weergave van de locatie van het tracé HOV Westtangent (in rood) nabij Badhoevedorp vanaf de oprit naar de brug over de Ringvaart Haarlemmermeer tot aan de N232 Schipholweg.

Vandaag de dag betekent HOV een snelle betrouwbare verbinding. Op het traject Station Sloterdijk en Schiphol Plaza gaat de bus, waar mogelijk, over een eigen busbaan rijden. Er komt een nieuwe brug over de Ringvaart Haarlemmermeer en speciaal voor de bus een nieuw viaduct over de snelweg A9. Een hogere betrouwbaarheid door minder bochten, kruispunten en ander verkeer. Daarnaast gaat de snelheid met 7 minuten tijdwinst flink omhoog.

7 minuten, dat lijkt weinig 

De huidige bus rijdt 4 keer per uur en doet 37 minuten over het traject. Bij file op het traject loopt de reistijd op. Op het nieuwe traject hebben files weinig invloed. Met de tijdwinst van 7 minuten rijden er dan 6 diensten per uur. Je kan dus ieder 10 minuten een bus nemen.  

De verwachting is dat er door de verbeterde betrouwbaarheid en de snellere reistijd meer mensen voor het openbaar vervoer kiezen. 

Verbeteringen boven het maaiveld 

Naast het verbeteren van het openbaar vervoer wordt de openbare ruimte aangepakt, bijvoorbeeld door nieuwe bushaltes, toegankelijk voor iedereen en duurzaam. Maar denk ook aan een goede groeiplaats voor nieuwe bomen en extra faunapassages.

advies over werk

Mike bij een nieuwe faunapassage

 

Verbeteringen onder het maaiveld

Veel van onze voorzieningen liggen onder de grond. Van riolering en elektra tot glasvezel. Op dit traject wordt de ondergrondse infra waar mogelijke verbeterd. Een extra uitdaging tijdens de voorbereiding en de uitvoering is de dataverbinding van Schiphol. Deze verbinding loopt door het projectgebied en moet te allen tijde in stand gehouden worden.

De ondergrondse werkvoorbereiding is een puzzel. Je moet rekening houden met wat er is en met mogelijke toekomstige ontwikkelingen, zoals de verbetering van het elektriciteitsnet.

Hoe kijk je in de grond 

Voordat er een schop de grond in gaat wil je weten wat je kan verwachten. In de grond kijken, blijft lastig. Daarom laat Roderik tijdens de werkvoorbereiding veel onderzoeken doen. “Deze onderzoeken zijn speldenprikjes in het traject. Buiten is de realiteit vaak anders en dat zie je pas als je gaat openbreken.” vertelt Roderik. Hij wijst naar een berg grond waar de HOV moet komen. “Uit onderzoek blijkt dat hier nog oude wegdelen onder liggen. De daadwerkelijk omvang wordt pas duidelijk bij het graven.” Roderik overlegt veel met de mensen buiten en hij zorgt voor extra ruimte en flexibiliteit in de plannen en contracten.

Mike kan deze extra flexibiliteit waarderen. “Het zorgt voor ruimte tijdens de realisatie, zodat je bij een onaangename verrassing toch verder kan.” vertelt hij. “Alle processtappen passen als een puzzel in elkaar. Wanneer ergens een kink in de kabel komt, heeft de rest hier last van.”

Toekomstgericht werken 

De levensduur van objecten is belangrijk. Roderik ziet erop toe dat de eisen in het contract opgenomen worden. De kunstwerken hebben bijvoorbeeld een levensduur van 100 jaar. Mike zorgt als toezichthouder dat gemaakte afspraken nagekomen worden, zodat het werk na realisatie de geplande levensduur haalt.

Documenteren en borgen voor de toekomst 

Naast de onderzoeken komt er tijdens de realisatie veel informatie naar boven. Dus wat Mike tijdens het toezichthouden tegenkomt borgt hij, zodat de werkvoorbereiders in toekomstige projecten extra informatie hebben.

wat is

jouw vraag?

Wil jij starten met een project en zoek jij experts die je hierbij helpen? Of heb jij een civiele vraag? Stuur een bericht via het formulier en wij nemen contact op.

 

Werk jij liever zelf aan afwisselende integrale projecten? Bij Nb2n vind jij een divers team specialisten die elkaar verder helpt. Solliciteren doe je hier.

Voer a.u.b. uw naam in
Voer alstublieft een geldig telefoonnummer in.
Vul alstublieft een bericht in.